Coronatiden går sin gang over hele verden. Hellas er blitt rødt og smittetallene går litt opp og ned fra dag til dag. Athen og Thessaloniki er mest rammet, men med turister overalt, er det ikke til å unngå at viruset sprer seg. Vi er iallfall friske. Siden siste rapport, har vi for det meste bodd i båten. En uke leidde vi ut Grekerbua til en gresk/kypriotisk familie. Andre uka gikk utleien til en russisk/gresk familie fra Athen. Begge familiene forlot huset rent og pent med ønske om å komme tilbake til neste år, og da er alle fornøyde. Men det blir mye vasking og hygiene i disse tider!

Vi seilte sørover til Lefkas i første omgang. Egentlig skulle vi møte et vennepar i Nidri, men da vi kastet anker i Lefkada, ringte telefonen og vår gode venn Sigbjørn hadde observert oss fra båten sin i havna. Hyggelig gjensyn og middag sammen på kvelden. Han kunne også fortelle at de vi egentlig skulle treffe, ikke kom likevel, selvsagt grunnet coronaen. Men her finnes fortsatt noen nordmenn i Hellas. Plutselig dukket Helge og Turid opp i havna i Lefkas, disse er også seilervenner vi har møtt på vår seilas i Middelhavet. Veldig hyggelig å bli oppdatert på hverandre. Ferden gikk videre sørover til Meganisi. Her er det mange perler å boltre seg i. I Spilia møtte vi verdens sinteste greker, ikke ofte vi blir skjelt ut så kraftig. Intetanende prøvde vi å hekte oss på ei bøye som lå utenfor havna. Men plutselig raser en dingy opp og river kroken vår av bøya og slenger den med stor kraft om bord i båten vår! Vi måtte ringe på forhånd og kunne ikke bare ta oss til rette. Greit nok det, men vi forstår det når ting blir sagt på en høflig måte. Etterpå er det morsomt, men vi kommer ikke til å besøke taverna til denne mannen igjen! Vi forlot hele havna og la oss på anker utenfor Abelaki. Neste dag kom Sigbjørn seilende ned og la seg i nabohavna til den sinte mannen og da returnerte vi dit også. Nydelig sted med hengekøyer ute i sjøen og fredelig taverna i strandkanten med god mat. Dro videre neste dag til Preveza. La oss longside i havna. Pleier alltid å skje noe når vi ligger til kai i Preveza. En gang ble vi overfalt av fisker so spratt opp i båten og overalt og en annen gang kom en gedigen skilpadde å la seg ved båten vår. Men denne gangen var det folket. Lørdag 15. august er Marias himmelfarts dag og blir stort feiret i Hellas. Det vrimlet av folk ute og alle restauranter var fulle og det var jammen meg grekerne også. Vi la oss ved midnatt, men båten lå longside langs promenaden og alle restaurantene, så det ble ei bråkenatt. Ungdommen kranglet og sloss rett ved siden av oss og jeg var livredd de skulle komme om bord i båten. Klokken halv fire på morraen gikk jeg ut på dekk og da spaserte fortsatt både gamle og unge på promenaden. Neste dag seilte vi til two Rocks Bay og sov ut der i rolige omgivelser. Neste stopp Parga, gjorde rent huset for de neste gjestene og ut igjen med båten. Denne gangen gikk turen til Lakka et par netter og så videre til Korfu. Jeg har aldri følt meg komfortabel i Korfu, syns der lukter kloakk og er møkkete og pågående selgere. Men nå har jeg forandret mening. Vi hadde en kjempekoselig aften i gamlebyen med vakker musikk og god stemning. En nydelig ung kvinne i blomstret kjole sang og en ung mann med hatt spilte gitar. De satt foran en grønnmalt dør med ei lampe mellom seg og folk danset barbent på brostenene. Magisk. Neste kveld prøvde vi ut en restaurant ved havna. Denne viste seg å ha morsomme kelnere og nydelig mat. Så var det bare å sette kursen mot Parga igjen. La oss på svai i Sivota en natt.

Nå er huset vasket igjen og vi har laget en ny ladning med betong og nye figurer. Hans har laget flombelysning på Acropolisveggen hvor den vakre bougonvillaen står. Ble veldig fint og rene attraksjonen for turistene. Mandag kommer Jürgen og Myriam fra Tyskland hvis alt går som det skal. De har vært her flere ganger før og er som gode venner å regne. Alle Apollo fly fra Norge er kansellert de neste 14 dagene, vi som hadde gledet oss sånn til alle besøkende. Ja, ja, får ta det igjen til neste år.

Høsten har vel begynt å melde seg der hjemme og hverdagen er i gang igjen. Vi får nyte sommeren enda  noen uker her, gradestokken ligger jevnt på ca 30 grader. God helg!

Soloppgang på Korfu
Stille Parga med lite kø på platiaen