Det er varmt i Parga! Vi beveger oss minst mulig midt på dagen, alle vi møter er blanke av svette og klærne er kliss våte og kleber seg til kroppen. Det er heldigvis likt for alle.

Grekerbua har hatt massevis av besøk den siste tiden. Erik, Henny og Gustav var her en uke og reiste tilbake brune og fine og vel fornøyde. Henny er blitt skikkelig tøff i sjøen, hun hopper i havet fra øverste dekk. Gustav er fra Innlandet og har respekt for vannet, han holder seg godt fast i stigen og har tydelig gitt uttrykk for at han selv bestemmer når han er klar for å slippe taket. Han føler seg tryggere i bassenget. Henny er kreativ og en kveld laget vi betongfigurer, en fin pusekatt og noen smånisser. De må transporteres hjem i bil til høsten da de er for tunge til flybagasje. Ida var bare hjemme i Norge og snudde og kom tilbake til Parga en ukes tid. Den siste uken er det bare Pål, Line, Noah og Leo som har bodd i Grekerbua og da fant vertsfolket ut at det var plass til de også i huset, så vi flyttet hjem fra båten. Line sin bror med kone og 2 store sønner er også i Parga for tiden, de bor på hotell like bort i veien. Blir mange rundt bordet når vi spiser ute på restaurant på kvelden. I denne varmen er det helt greit å bo i båten, kortreiste svømmeturer. Vi har hatt et par fine dager på Korfu da vi seilte Erik og barna til flyet der. Korfu er flott, gamlebyen med alle sine smug og levende musikk overalt. MEN utrolig mange turister! På tilbakeveien stoppet vi en natt i Petriti som ligger på østkysten av Korfu. Koselig liten landsby med massevis av tavernaer. Lå på svai, men det var mye dønninger.

Erik, barna, Ida og Hans har hatt en dagstur til Metsovon. Ungene syns det var spennende å se hvor pappaen hadde bodd i 3 år da han var liten. De møtte Kosta og Tola og ble selvsagt invitert inn på godterier og Tola viste bilder av Erik da  han var 2 – 3 år, stor stas. Hele gjengen har vært til Acheron elva og vasket av seg alle synder og alle helseplager er borte. Henny ble litt bilsyk på veien dit, men påstod at når hun gikk ut i det kalde vannet, ble hun helt bra! Pål og Erik trosset kaldt vann og strøm og kom seg helt frem til broa, en fin dag med den berømmelige saganaki osten til lunsj! Nam! Det har blitt båtturer til Two Rocks Bay med bading, surfebrett og servering av sveler og gresk salat med tzaziki i båten, populært både blant store og små. Greit når en slipper å tenke på hva en skal servere, alltid samme menyen.

Denne siste uken har det blitt ny tur til Acheron elva, må kjøre i flere vendinger for vi er så mange, tror vi må anskaffe oss en turbuss slik at alle får plass. Ny tur til Two Rocks Bay med Thomas, Hege, Jo Magnus, Emil, Leo, Pål og vertskapet. Line måtte holde seg hjemme da hun blir sjøsyk bare hun ser en bølge, Hornsletten familien er ikke utstyrt med «sjø-gener» ….. Hyggelig tur med burger, øl og brus på kaféen på toppen av bukten og sveler i båten. Ny tur til Metsovon og denne gangen var det plass til meg også. Spiste Hellas beste souvlaki på platiaen, her blir all mat servert uten tallerkener, vi griser og søler rett på bordet og alle spiser av alt, saganakien her er ekstrem god, laget av Metsovon ost og serveres varm, ubeskrivelig! Line fikk et innblikk i hvordan Pål bodde og levde i 3 år for 40 år siden! Vi avsluttet turen vår på kaféen til Harry, som er barndomskameraten til Pål. Stor gjensynsglede og som vanlig fikk vi ikke lov å betale et øre for serveringen. Flott tur, vi koste oss alle mann.

I dag er det søndag og koffertene står pakket og klare i bakgården. Hans kjører gjengen til Preveza og bror Thomas med familie tar taxi. Nå er storbesøket over og Grekerbua skal vaskes og leies ut mens vi tar en 10 dagers tur til Norge. Jeg gleder meg til å nyte regnet!

Vi seiler kameraten til Erik fra Parga til Lakka. Jo, tidligere Siggerud-beboer, Maria og guttene Elias og Emil.
Her fraktes folket til lands i Korfu.
En aften på Korfu, her var det nasjonaldrakter, sang og dans i gatene.
Ny styrmann, GUSTAV!
Henny og Pål i Acheron elva.
Henny hopper fra stevnen, veldig toff!
Pål, Hans, Leo og Line utenfor huset vi bodde i Metsovon.
Bursdagsbarnet Thomas feires med frokost på Green Bakery.
Guttegjengen Noah, Leo, Jo Magnus og Emil.